Jaką klasę obciążenia odwodnienia liniowego wybrać?

8 sierpnia 2023

Problem skutecznego odprowadzania wody z obiektów budowlanych jest niezwykle istotny. Zbierająca się i zalegająca woda może bowiem stanowić poważne zagrożenie zarówno dla użytkowników, jak i samej konstrukcji obiektu, a także utrudniać przemieszczanie się oraz transport towarów. Na poprawę komfortu znacząco wpływają odpowiednio wykonany projekt oraz prawidłowy montaż odwodnienia liniowego.

Odwodnienie liniowe to system specjalnie wykonanych korytek, które są zabudowane kratownicą. Ich rolą jest odprowadzanie wody, a także innych substancji z różnego rodzaju powierzchni. Odwodnienie liniowe znajduje zastosowanie w domach, ogrodach, biurowcach, garażach, a także obiektach infrastrukturalnych, drogowych czy kolejowych. Stosuje się je więc zarówno w budownictwie mieszkaniowym, jak i przemysłowym.

Dlaczego zastosowanie odpowiedniego odwodnienia liniowego jest tak istotne? Trzeba brać pod uwagę kilka czynników. Montaż odwodnienia liniowego pozwala na szybkie, sprawne, bezpieczne i bezinwazyjne odprowadzanie wody. Ma to wpływ przede wszystkim na:

  • brak „stania” wody,
  • zapewnianie trwałości konstrukcji,
  • zapobieganie wnikaniu wody w przegrody obiektu i poszczególne warstwy powierzchni,
  • brak zalewania fundamentów i ścian,
  • zapewnianie bezpieczeństwa ludziom pojazdom,
  • normalne użytkowanie placów, dróg czy ciągów komunikacyjnych,
  • zapobieganie zapadaniu się terenu,
  • chronienie zasobów wody przed zanieczyszczeniem przez brudną wodę.

Istotne jest przede wszystkim to, aby dopasować rodzaj odwodnienia do potrzeb, odpowiednio je zamontować, a także użytkować zgodnie z przeznaczeniem. Osoba odpowiedzialna za wybór konkretnego rozwiązania powinna też zwrócić uwagę na taką kwestię jak obciążenie odwodnienia liniowego.

Klasy obciążeń odwodnień liniowych – jak to wygląda w praktyce?

Odwodnienie liniowe sprawia, że można uniknąć uszkodzenia konstrukcji i powierzchni, a także zebrać znaczną ilość deszczówki. Liczba miejsc, w których można zastosować odwodnienia tego rodzaju, jest tak duża, że producenci muszą dopasowywać swoje oferty do konkretnych wymagań i proponować rozwiązania adekwatne do potrzeb. Innego rodzaju odwodnienie liniowe będzie potrzebne w garażu, inne na dworcu kolejowym, a jeszcze inne na lotnisku czy miejskim placu.

Wybierając odwodnienie liniowe, trzeba wziąć pod uwagę:

  • ukształtowanie i rodzaj terenu,
  • lokalizację,
  • występowanie i poziom natężenia sił dynamicznych,
  • natężenie ruchu, ciężar pojazdów, ich rodzaj i prędkość poruszania się,
  • rodzaj ruchu kołowego,
  • elementy krajobrazu, budynki, krawężniki i inne elementy infrastruktury,
  • czynniki atmosferyczne, które będą mieć wpływ na funkcjonowanie odwodnienia.

Klasy obciążeń odwodnień liniowych informują nas o możliwości zastosowania danego systemu w określonych miejscach. Normą międzynarodową, która określa stosowanie systemów odwadniających, jest EN 1433:2002 (polska norma PN-EN 1433). Norma ta określa zastosowanie i dokładnie opisuje wymagania konstrukcyjne, oznakowanie oraz kontrolę jakości. Nakazuje również, aby odwodnienie było badane pod względem obciążenia i wodoszczelności. Ponadto definiuje klasy obciążenia w zakresie od A 15 do F 900.

Jakie są klasy obciążeń kanałów odwodnieniowych?

Klasy obciążeń kanałów odwodnieniowych prezentują się następująco:

  • klasa A 15 (15kN) – klasa dopuszczająca odwodnienie na terenie o niskim natężeniu ruchu. Głównymi użytkownikami są piesi. Powierzchnia może obejmować chodniki, ścieżki dla rowerów i hulajnóg, wjazdy garażowe czy podjazdy przydomowe;
  • klasa B 125 (125kN) – obejmuje powierzchnię, po której poruszają się piesi, a także samochody osobowe. Możemy tu wymienić na przykład parkingi przy osiedlach mieszkaniowych;
  • klasa C 250 (250kN) – powierzchnie, z których korzystają piesi, samochody osobowe i lekkie samochody dostawcze. Możemy tu wymienić parkingi, osiedla mieszkaniowe (blokowiska), pobocza i strefy przeładunkowe;
  • klasa D 400 (400kN) – obejmuje przede wszystkim ulice, szlaki komunikacyjne o dużym natężeniu. Mogą się po nich poruszać samochody ciężarowe. Do takich powierzchni zaliczamy duże drogi osiedlowe i większe parkingi;
  • klasa E 600 (600kN) – nawierzchnie, po których regularnie poruszają się duże pojazdy ciężarowe, wózki widłowe, a także inne specjalistyczne pojazdy przeładunkowe. Takie powierzchnie występują w halach magazynowych, centrach logistycznych i szeroko rozumianych obiektach przemysłowych;
  • klasa F 900 (900kN) – nawierzchnie bardzo mocno narażone na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych, intensywne użytkowanie i duże obciążenia. To na przykład lotniska, dworce kolejowe, porty, duże strefy przeładunkowe czy obiekty specjalnego przeznaczenia.

W przypadku wątpliwości, którą klasę wybrać, najlepszym, najbezpieczniejszym i po prostu sprawdzonym rozwiązaniem będzie współpraca z doświadczonym dostawcą odwodnień liniowych. Wybierając doświadczonego dostawcę, będziemy mieć pewność, że dobierzemy prawidłowe rozwiązanie. Jeden kompleksowy system odwodnienia niesie za sobą następujące korzyści:

  • łatwość dopasowania do własnych potrzeb,
  • prosty i szybki montaż,
  • trwałość instalacji,
  • skuteczność i systematyczność odprowadzania wody,
  • odporność na uszkodzenia mechaniczne, działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych, naprężenia,
  • wodoszczelność,
  • łatwość ewentualnej wymiany poszczególnych elementów.

Inne na blogu

Separator substancji ropopochodnych – co to jest i kiedy jest wymagany

Separator substancji ropopochodnych – co to jest i kiedy jest wymagany? Odwodnienie parkingu, stacji…

Jaki spadek należy zachować przy odwodnieniu liniowym?

Im bardziej przyłożymy się do wyboru odpowiedniego odwodnienia liniowego do garażu, tym większą będziemy…

Jakie odwodnienie liniowe do garażu wybrać?

Garaż to dla wielu osób nieco problematyczne pomieszczenie. Pełni ono dwojaką funkcję:…

VODALAND NA TARGACH WARSAW HOME GREEN DAYS

W dniach 23-25.03.2023 r. w Warszawie odbędą się Międzynarodowe Targi Architektury Krajobrazu Warsaw Home…

Woda na drogach – realne niebezpieczeństwo. Co może się stać, gdy na trasach powstaje jezioro?

Praktycznie każdy kierowca z kilkuletnim stażem ma za sobą podróż w ulewnym deszczu. Pogoda nie zawsze…